Martin Pajumaa õpib Šveitsis. Ta on üks nendest noortest, kes asus välisülikooli õppima Noore Õpetlase Stipendiumiga, millega toetatakse gümnaasiumilõpetajate bakalaureusekraadi, sh rakenduskõrghariduse, omandamist tunnustatud väliskõrgkoolis.
Nii kaugele, kui mäletan, olen alati unistanud ühel päeval välismaal õppimisest. Ja ikka pigem varem kui hiljem. See mõte pea taga, läbisin koolitee Tallinna Muusika- ja Balletikoolis, mille ajal märkasin, et pea kõik inimesed mu ümber toetasid ideed välismaale minekuks (mitmed ka oma kogemusest) ning seega sain veelgi enam kindlust oma tulevikuplaanides.
Viimastel gümnaasiumikuudel külastasin mitmeid õppeasutusi, et tunnetada sobivust keskkonna ja erialaõpetajaga (see aspekt on muusikaõpingutes ülitähtis) — Taani, Rootsi ja Norra kõrval jäi lõpuks sõelale Šveits, täpsemalt Luzerni linn: tundsin end seal esimesest hetkest väga koduselt ning mugavalt. Lisaks tundusid koolitingimused ideaalsed ning mis tähtsaim, üks sealsetest erialaõpetajatest oli juba noorest east saati üks minu suurimaid muusikalisi eeskujusid. Seega oli tohutu kergendus ja rõõm, kui olin paar kuud hiljem Luzerni vastu võetud.
Järgmise poole aasta eesmärk oli “vundamendi loomine” tuleva kooliaasta jaoks – see hõlmas endas muu seas ka finantsiliste võimaluste loomist. Suurimaks abiks on tänaseni olnud erinevad stipendiumid ja toetused nii Eestist kui Šveitsist, neist üks tähtsamaid Noore Õpetlase stipendium, mille abil oli võimalik muretult algul jalad alla saada ning keskenduda uue keskkonnaga harjumisele.
Lisaks viisin end kurssi koolikorraldusega ning kultuuriliste ja juriidiliste erisustega. Otsus õppida saksa keelt juba Eestis tuletab end positiivselt meelde iga päev ning olen sellele üüratult tänulik. Õppisin pool aastat intensiivselt nii ametlike kursuste kui ka eri online-vahendite abil ning kui novembris 2022 piirdus minu keeleoskus paarikümne tähtsama väljendiga, siis pool aastat hiljem sooritasin saksa keele B2-taseme riigieksami väga kenale tulemusele.
Võimalus Šveitsis koheselt nende keeles suhelda oli määrava tähtsusega keskkonda sulandumisel – kuigi kohalik murre oli äärmiselt erinev sellest, mida olin õppinud (mäletan, kui sattusin kuulama üht videot omaenda tulevasest erialaõpetajast ning ei saanud (pärast poolt aastat õppimist) sõnagi murde tõttu aru :)), sain kõigiga suheldud ning tänaseks mõistan suures osas ka murret. Kui peaksin andma ühe nõuande tulevasele välismaal õppijale, siis oleks see kindlasti seotud kohaliku keele õppimisega. See tõesti aitab!
Esimestel nädalatel Luzernis sain aru, et asjad, mis Eestis ilmatuma keerulised tundusid, olid tegelikult väga loogilised ja arusaadavad. Inimesed olid abivalmid ja toetavad. Ütleksingi, et aspekt, mis alguses kõige üllatavam, kuid nüüd elementaarseks muutunud on: kohalikud on läbinisti positiivsed, sõbralikud, usaldavad ja lihtsalt meeldivad inimesed. Ei unune kunagi seik esimestelt päevadelt, kui nägin bussis sõites, kuidas üks ema palus täiesti võõral inimesel oma väikelast vaadata seniks, kuni tema ära käib ja endale bussipileti ostab. 🙂 Ja sellised hetki on päevad täis.
Olles nüüd umbes aasta aega Šveitsiga seotud, ütlen enesekindlalt, et naudin iga hetke ning ei kujutaks ette paremat keskkonda, kus tegeleda millegagi, mis südamest meeldib. Julgen välismaal õppimist soovitada absoluutselt igaühele – see on äge!
Hea abiturient! Oled keskkooli lõpetamas ja unistad välisülikoolis õppimisest? Sul on olemas plaan, kuidas teha järgmine elumuutev samm, aga finantsid teevad muret? Lahendus on Noore Õpetlase stipendium, mis garanteerib Sulle 5000 eurot stardiraha, et saaksid sujuvalt oma järgmise eluetapiga teises riigis alustada! Stipendiumit korraldab Haridus- ja Noorteamet.