fbpx

Maria Rannaväli: Sisemine “Miks?” aitab rajal püsida

Kevad on uute alguste aeg. Looduse tärkamisega ühes rütmis muutuvad erksaks ka abituriendid, kel peas küsimused: “Mis saab edasi? Kuhu nüüd?” Aastaid ettemääratud rajal kooliskäimist on läbi saamas ja eluvalikud võivad oma mitmekesisuses paljusid segadusse ajada – on ju ootamas lõpueksamid, ülikooli sisseastumine, eriala valik ja tööturule sisenemine.

Kas lineaarne koolitee ja karjäärirada on tõesti igaühe jaoks parim valik? Kuidas valmistuda “pärismaailma” väljakutseteks? Teeviit korraldas 17. märtsil YouTube’i otseülekande, kus viis säravat Eesti noort jagasid oma ainulaadset keskkoolijärgset teekonda. Sisukat arutelu viis läbi Tallinna Ülikooli 2. aasta ajakirjanduse tudeng Maria Rannaväli.

Enne intervjuudega alustamist meenutas Maria põgusalt oma kogemusi keskkooli lõpetamise ning ülikooli astumise ajast. Kuigi Maria tegi levinud valiku ja läks kohe pärast keskkooli ülikooli, nõudis see otsus hoolikat kaalumist.

Esialgu Maria lausa kahtles, kas ülikool on üldse tema jaoks, aga tänaseks on ta eriala valikuga rahul. Tudeng leiab, et ajakirjandus ja sotsiaalmeedia toimivad kui ühe mündi kaks külge.

Konkreetse eriala valis Maria pärast teleprodutsendi töövarjuks käimist. Üliõpilane julgustas keskkooli lõpetajaid (ja ka vaheaasta võtjaid) leidma praktilisi võimalusi, saamaks osa huvipakkuvatest valdkondadest. Ta leiab, et töövarjuks käimine on selleks suurepärane viis. Samuti soovitab ta võtta ühendust inimestega, kes elavad sind inspireerivat elu ja uurida, kuidas nad seda teevad. Maria usub, et enamik inimesi aitavad noori hea meelega.

Lõpueksamite tulemused pole tihti määravad

Maria tunnistas, et tundis end gümnaasiumi lõpueksamite tulemuste pärast rahutuna. Ta oli eksamite ajal närvis ja nii polnud sooritus võrreldav edukalt läbitud proovieksamitega. Kuigi toonane abiturient teadis, et keskkooli lõpueksamite tulemusi tema valitud erialal üksikasjalikult ei uurita, raputas see kogemus teda siiski. Aastatepikkuse koolitee lõpptulemust oli ta siiski pisut teisiti ette kujutanud.
Praeguste kogemuste baasil soovitab Maria õpilastel mitte liiga palju eksamitulemuste pärast muretseda. Seda eriti siis, kui peatse sisseastuja valitud erialal eelnevatele hinnetele suurt rõhku ei panda. Ent ta tuletas lõpetajatele meelde, et paljudel erialadel on siiski nii keskmine hinne kui ka katsete tulemused sissesaamisel määravaks.

Sisemine “Miks?” viib õigesse suunda

Maria kinnitas vestluses, et just sellele sisemisele miks-küsimusele vastuse otsimine tuleb elus kasuks nii eriala valikul kui ka teisi elulisi otsuseid tehes. Seda aitas Marial ühiselt köögilaua taga istudes ja noore naise huvide ja väärtuste analüüsi tehes leida isa. Seesama küsimus on Mariat ka ülikoolitee raskematel hetkedel motiveerituna hoidnud ja rajal püsida aidanud. Ta usub, et kõik üliõpilased kogevad hetki, kus tahaksid loobuda. Kui sul on sisemine teadmine, miks ja mille jaoks sa elus teatud asju teed, on edasi liikuda palju kergem, teab Maria. Miks-küsimusele vastuse otsimine on võimas vahend eluotsuste tegemisel, sealhulgas eriala valikul, rõhutab ta.

Tulevastele üliõpilastele soovitas Maria iseseisva õppimise toetamiseks kindla süsteemi loomist. See võib hõlmata tööga varakult alustamist, erinevate märkmike kasutamist ja koostööd teiste õpilastega. Toetava süsteemi loomine aitab tagada koolikoormusega tõhusamalt hakkamasaamist, samuti akadeemiliste ja isiklike eesmärkide saavutamist.

Imposter Syndrome on ka parimatel meist

Lisaks tuletas Maria kõigile meelde, et Imposter Syndrome on meist paljudel. Ta mäletab, kui kogenematuna ta end ülikooli katsetel tundis ja kuidas ta paar pisaratki poetas. Hiljem aga mõistis, et kõik teisedki olid sel hetkel temaga samas paadis ega teadnud, mida täpsemalt teevad või kuidas asjad lähevad.

Maria tunneb juba praegu, et tema kaks aastat ülikoolis on end igati ära tasunud. Näiteks on õpingute käigus omandatud oskustest intervjueerija rollis palju kasu.

Maria paneb kuulajatele südamele, et keskkooli ja ülikooli vaheline aeg on suhteliselt lühike ja seda perioodi ei tasu liigselt tähtsustada. Kuigi ta järgis keskkoolist otse ülikooli suundudes traditsioonilist õppuri rada, tunnistab ta, et ülikool ei pruugi olla igaühe jaoks õige valik. Vähemalt mitte kohe peale keskkooli lõppu.

Maria tunnistas, et on tänulik võimaluse eest tutvustada noortele keskkoolijärgse haridusteega seonduvaid erinevaid vaatenurki ja võimalusi. Maria sooviks on, et keskkoolilõpetajad oskaksid endalt küsida õigeid küsimusi ja leiaksid oma tee – just sellise, mis viib igaühe tema enda sihini.

 

Teeviit 5 LIVE teised artiklid:

  1. Maria Rannaväli
  2. Andreas Melts
  3. Kevad Belle Saarepera
  4. Maia Klaassen
  5. Franz Malmsten

Vaata tervet LIVE’i järjest: teeviit.ee/live

Pildigalerii:

Fotograaf: Eneli Riim

Tegevusi rahastatakse haridus- ja teadusministri kinnitatud ning Haridus- ja Noorteameti poolt elluviidava Euroopa Sotsiaalfondist kaasrahastatud programmi „Tõrjutusriskis noorte kaasamine ja noorte tööhõivevalmiduse parandamine“ tegevuse “Noorte konkurentsivõime tõstmine ja noorte tööeluga kokkupuute suurendamine“ raames.

Skip to content