See võib olla ebamugav ja häiriv, kui keegi on pealetükkiv ja ei jäta Sind veebis rahule. Mida sellises olukorras teha?
Kui keegi saadab sulle järjepidevalt pealetükkivaid sõnumeid ja sa tunned, et see ei ole okei ning on muutunud häirivaks, palu tal sõnumite saatmine lõpetada.
Internetisuhtluse suur probleem on see, et me ei näe teise inimese kehakeelt. Päriselus mängib kehakeel suhtlemisel suurt rolli. Kui sa pole inimesele selgesõnaliselt öelnud, et ta sind rahule jätaks või et ei soovi temaga rääkida, ei pruugi ta sellest aru saada. Palu sellel inimesel sulle teile sõnumite saatmine lõpetada.
Kui ta jätkab sulle sõnumite saatmist või sinuga ühendust võtmist, on tegemist ahistamisega.
Pidevalt kellelegi internetis sõnumite saatmist loetakse ahistamiseks.
Ahistamine on see, kui keegi käitub viisil, mis solvab või paneb teda tundma ahastust või hirmutamist. See võib toimuda solvavate kommentaaride ja naljade kaudu nii isiklikult kui veebis ning solvavate žestide ja puudutamise kaudu.
Pea meeles! Sa ei võlgne kellelegi midagi, sealhulgas oma aega. Sea ennast ja oma heaolu esikohale. Püüdke mitte muretseda kellegi tunnete riivamise pärast. Sul on õigus, et sind rahule jäetakse.
Kui saad häirivaid sõnumeid või näed midagi, mida sa näha ei soovi, siis kõige kiirem lahendus on sõnumite saatja või postitaja blokeerida.
Väga tähtis on see, et kui sa märkad midagi pahatahtlikku ja tunned, et see on solvav kas sinu või teiste jaoks, siis ära pööra pead kõrvale, vaid reageeri. Ainult reageerimisega on võimalik kiusamist ja solvamist vähendada.
Väike nipp ka! Pahatahtlikkust internetis saad parandada ka oma positiivse ja heatahtliku suhtumisega. Näiteks kui sa näed kellegi pildi all negatiivset kommentaari, siis kirjuta sina sinna midagi positiivset.
Pea meeles! Kui sa märkad sotsiaalmeedias pahatahtlikku sisu, kus kedagi kiusatakse või solvatakse, siis on sul mitu võimalust - sa võid keskkonna haldajatele raporteerida, teavitada sellest täiskasvanut või anda teada veebipolitseile.
Igal sotsiaalmeedia kanalil on olemas võimalus teavitada neid sisust, mis on selle saajale või isikule, kes seda sisu näeb, ebameeldiv või on ebaseaduslik. Raporteerimiseks on kõikidel keskkondadel olemas kas vastav vorm või palutakse saata e-kiri. Raporteerimisel on hea panna teavitusele kaasa tehtud ekraanipildid või videod, et keskkond saaks kiiremini sinu teatele reageerida. Kindlasti tuleb raporteerimise teavituses kirjutada, miks ja mis sind antud postituses häirib. Raporteerimise teavitus tuleb kirjutada inglise keeles, kui sa ise nii hästi inglise keelt ei oska, siis palu täiskasvanu abi või kasuta tõlkimiseks Google Translate lehekülge.
Sotsiaalmeedias raporteerimisega kaasneb heal juhul see, et kui see on võimalik, siis sind häiriv sisu eemaldatakse. Aga see tähendab, et kui seda postitust oleks hiljem vaja kasutada tõendina, sest tõendina ei saa kasutada seda, mida ei ole võimalik enam leida või mida ei ole enam olemas.
Seega, kui märkad midagi häirivat, siis tasub alati kohe fikseerida postitus või sõnum nii, et seda saaksid kasutada hiljem tõendina ja seejärel alles raporteeri. Sest alguses võib olla keeruline hinnata, kas postitus on ebaseaduslik, kas tegemist on lihtsalt valesti mõistmisega või on postitaja tegelikult pahatahtlik. Kõige lihtsam ja kiirem viis tõendite võtmiseks on teha ekraanipildid või video. Kui sa seda ise ei oska, siis kindlasti küsi kelleltki või otsi internetist abi.
Jäta siis meelde, alati enne raporteerimist tuleks igal juhul võtta tõendid ja hiljem võid otsustada, kas ja kuidas neid on vaja kasutada.
Targalt Internetis materjalide hulgast leiate eestikeelsed tutvustused ja privaatsusätete juhised seitsme keskkonna kohta (Instagram, TikTok, Twitter, Snapchat, Whatsapp, Ask.fm, Facebook).
Allikas: What to do if someone won’t leave you alone online
Allikas: www.targaltinternetis.ee
Artikkel on tõlgitud ja täiendatud noorteinfoportaal Teeviit meeskonna poolt.